Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν πρέπει να πουν στο παιδί τους ότι έχει μαθησιακές δυσκολίες, καθώς ανησυχούν μήπως το στιγματίσουν. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουν ότι το παιδί γνωρίζει και νιώθει καλύτερα από όλους τις δυσκολίες του, αφού τις βιώνει καθημερινά. Αισθάνεται ούτως ή άλλως ότι διαφέρει από τα άλλα παιδιά, παρόλο που δε γνωρίζει ακριβώς τη φύση των δυσκολιών του. 

Όταν, λοιπόν, οι γονείς αποφεύγουν να μιλήσουν στο παιδί για τη διάγνωση, το παιδί ανησυχεί περισσότερο για αυτό που του συμβαίνει. Αισθάνεται εντονότερο άγχος και ανασφάλεια για τις ικανότητές του και ίσως να πιστεύει ότι οι γονείς του ντρέπονται για εκείνο.

“Πότε, όμως, είναι η κατάλληλη στιγμή να το πω στο παιδί μου;”

Όταν πάρετε τη διάγνωση, όταν το παιδί αρχίσει να κάνει ερωτήσεις σχετικά με τις δυσκολίες του ή υποτιμητικά σχόλια για τις ικανότητές του ή όταν αρχίσει να δυσανασχετεί και να αποφεύγει δραστηριότητες έχει έρθει σίγουρα η κατάλληλη στιγμή για να το μάθει.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να κάνετε αυτή τη συζήτηση με το παιδί σας είναι να έχετε αποδεχτεί εσείς οι ίδιοι τις δυσκολίες του. Αν δυσκολεύεστε να τις αποδεχτείτε θα δυσκολευτεί και το παιδί.

Δεδομένου, λοιπόν, ότι έχετε αποδεχτεί τις δυσκολίες του παιδιού σας χρειάζεται να του μιλήσετε ανοιχτά και να το βοηθήσετε να αισθανθεί καλά με τον εαυτό του:

  • Πείτε στο παιδί την αλήθεια. Τα παιδιά χρειάζεται να έχουν μία πλήρη εικόνα της κατάστασης χωρίς ωραιοποιήσεις ή καταστροφολογίες.
  • Προσαρμόστε το λεξιλόγιό σας ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
  • Εξηγήστε του ότι οι δυσκολίες του επηρεάζουν την ακαδημαϊκή του επίδοση ΜΟΝΟ καθώς και ότι ίσως να χρειάζεται περισσότερο χρόνο ή διαφορετικό τρόπο για να διαβάζει.
  • Αναζητήστε από κοινού τρόπους διαχείρισης των δυσκολιών του. 
  • Τονίστε του ότι οι δυσκολίες του δεν έχουν καμία σχέση με την εξυπνάδα του. Αναφερθείτε εκτενώς στην εξυπνάδα και τις ικανότητές του. Όλοι άνθρωποι, άλλωστε, έχουν δυνατά και αδύναμα σημεία
  • Συζητήστε για τη διαφορετικότητα και την ισότητα. Το να είναι κανείς διαφορετικός δε σημαίνει ότι είναι προβληματικός.
  • Τονίστε του επανειλημμένως ότι δεν είναι άρρωστος, χαζός ή ανίκανος. Απλά οι πληροφορίες ακολουθούν διαφορετικό δρόμο για να φτάσουν στον εγκέφαλό του. Όλοι οι άνθρωποι, άλλωστε, είναι μοναδικοί.
  • Μιλήστε του για διάσημους ανθρώπους με μαθησιακές δυσκολίες π.χ. Steve Jobs, Steven Spielberg, Tommy Hilfiger, Pablo Picasso κ.α. Χρειάζεται να καταλάβει ότι οι μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελούν εμπόδιο στην επίτευξη των στόχων και των ονείρων μας.

Με τον τρόπο αυτό το παιδί:

  • αισθάνεται υποστήριξη και αποδοχή
  • μοιράζεται το βάρος του μαζί σας
  • ανακουφίζεται από το άγχος και τη ντροπή
  • ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του
  • θα μάθει να υπερασπίζεται τον εαυτό του καθώς
  • θα μπορεί να εξηγεί τη φύση των δυσκολιών του με τέτοιο τρόπο ώστε να τον κατανοούν και να τον αποδέχονται
  • αισθάνεται αισιόδοξο
  • δεν απογοητεύεται

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να πετύχουν τα όνειρά τους. Αρκεί να πιστέψουμε στις ικανότητές τους και να μην τα καταδικάσουμε.

About the Author

Γιώτα Κατεβαίνη ()

Call Now ButtonΚλείστε μία συνεδρία